פרשת השבוע: תזריע

הרב דוד מנשה

פרשת תזריע
פרשת תזריע

לימדונו רבותינו ובראשם הרמב"ם ששורש המחלות כלן נמצא בנפש. דבר ידוע הוא שככל שמטפל הוא פסיכיאטר נטו, עיקר עיסוקו בסימפטומים של המחלה. הוא עוסק בבעיה הפיזית ובתיקון הפיזי. יש חוסר או עודף של חומרים במוח והכל אפשר לאזן על ידי כדורים. ככל שהמטפל הוא גם פסיכלוג הוא משתמש בעוד כלים. התורה עוסקת במעמקים של נפש.

בספר התניא כתוב שצריך להפוך את הגוף לטפל ואת הנפש לעיקר. וודאי שיש גוף, אנו לא מתעלמים ממנו. השאלה היא מה נובע ממה. דיכאון לא נובע מחסרון של חומר מסוים במוח אלא צריך לנסח הפוך – שיש חסרון בחומר מסוים במוח בגלל הדיכאון. השאלה מה עיקר ומה טפל.

וודאי שחלק מהבעיות נפתרות כאשר האדם ישן טוב, אוכל טוב (מכל אבות המזון) עושה כושר ושומר על סדרי חיים בריאים. אולם פעמים רבות עיקר התיקון נמצא במישור הנפשי.

סוגי טומאה

 

פרשת השבוע עוסקת בנגעי הצרעת ופותחת אותנו לעולם הטומאה והטהרה. הטומאה אינה אחידה יש בה סוגים שונים ומדרגות שונות. המת הוא אבי אבות הטומאה ולמטה ממנו אבות הטומאה שהם השרץ ושכבת זרע וטמא מת.

ישנם סוגי טומאה נוספים: נידה, זב וזבה נבלה וכן טומאת נגע הצרעת באדם בבגדים ובבתים. רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי (ב,ס) כתב שהסיבה המשותפת לכל הטומאות היא המוות. הטומאה היא סילוק של חיים והתמעטות של כוחות חיים. באדם שמת או בהמה חיה ושרץ שמתו ניכר שהחיים שלהם נשללו והשלילה הזו יוצרת טומאה.

גם טומאת הזיבה שכבת הזרע והנידה אלו טומאות הנובעות מהאפשרות של היווצרות חיים חדשים שנשללה ונפסדה. הנגעים המופיעים בפרשתנו באים כתוצאה מכוח של חיים שהתפרץ בצורה קיצונית ובכך חסם ושלל את ההופעה של כוחות חיים אחרים. המצורע חשוב כמת והאיבר הנגוע בצרעת נחשב כמת.

סימפטום של מחלות רוחניות

 

הנגעים אלו מחלות רוחניות. לא הולכים אתם לרופא המשפחה אלא לכהן. אלו ביטויים חיצוניים גופניים, לליקויים מוסריים חמורים. כל חטא הוא יציאה של כוח מהגבול שלו, מהמטרה שלו. החוטא מחטיא את המטרה. הגמרא (ערכין טז.) אומרת שעל שבעה דברים נגעים באים: "על לשון הרע, על שפיכות דמים, על שבועת שווא, על גילוי עריות, על גסות הרוח, על הגזל, ועל צרות העין".

הופעת הצרעת אצל החוטא דומה לעליית חום הגוף אצל החולה. תפקיד הצרעת להודיע לאדם שמשהו משובש בבריאותו ושעליו לטפל בעצמו ואם לא מחלתו תתפתח והיא עלולה לסכן את חייו. החום של החולה הוא חסד מהבורא לטובתו של החולה וכך לפי הרמב"ם יש לראות את הנגעים שיש להם תפקיד של התראה להודיע לאדם שמשהו משובש אצלו מבחינה מוסרית, כוחות חייו אינם מאוזנים ועליו לטפל בעצמו. הנגע מעורר את תשומת לבו של האדם שיש צד באישיות שלו שדורש תיקון וזה התחלת הניקיון.

ארבעה מראות נגעים

 

הרמב"ם מתאר שהצרעת מתפתחת מן הקל אל הקשה והיא לא תוקפת את האדם מיד במלוא חומרתה. תחילה היא מתגלה בקירות הבית אחר כך בכלי הבית אחר כך בבגדים ורק לבסוף היא מגיעה לעור הגוף.

לפי ההלכה ישנם ארבעה מראות נגעים בגוף האדם המפורטים בפרשתנו. אלו ארבעה סוגים של צבע לבן שמתפשט בעור. הכהן צריך לפסוק אם זו מחלה עמוקה או רק התחלה של משהו.

במדרש (ויקרא רבה טו) מובאת הקבלה בין ארבעת המלכויות לארבעת סוגי הצרעת: "שאת זו בבל, ספחת זו מדי, בהרת זו יוון, נגע צרעת זו אדום". המהר"ל מסביר שארבעת המלכויות אלו ארבעה כוחות הפועלים בעולם. בבל היא כנגד הכוח הנפשי של האדם, פרס ומדי כנגד העושר והגוף, יוון כנגד השכל והחכמה ומלכות אדום כללת את כל הכוחות שקדמו לה יחד. הנגעים נוצרים כתוצאה משימוש לא נכון וניתוק של החלקים הללו שנמצאים בקרבנו, משורשם ומטרתם.

יש מחלה רוחנית שנוצרת על ידי שימוש לא נכון בגוף ויצריו, יש מחלה רוחנית שנוצרת על ידי שימוש לא נכון בנפש ובמידות של האדם, ויש מחלה רוחנית שנוצרת על ידי שימוש לא נכון בשכל. בעל ה"לשם שבו ואחלמה" כותב שהעולם בנוי בצורה כזו – שכוח מופיע בתחילה בצורה שלילית ורעה ורק בסוף הוא מופיע בצורה מתוקנת.

הרע מופיע את הכוח בצורה חזקה וקיצונית ללא גבולות וללא התחשבות בכוחות אחרים לעומת הטוב שמגביל אותו ומאזן אותו. כאשר כוח מופיע בעולם ללא הגבלה והכוונה, זה המקור להופעת הנגע.

גם בתוכנו פנימה- הנגעים מופיעים כאשר אנחנו נותנים לחיים הטבעיים לזרום ללא הכוונה והגבלה. ישראל באים לתקן ולרומם את המציאות הטבעית, להפוך את הניתוק שקיים בעולם לתיקון ואת הנגע לעונג.

להיות אדם

 

התיקון לא נעשה על ידי החסימה והמלחמה בכוחות אלא בהעלאתן. תיקון זה להפוך את אותה אנרגיה שלילית – לעוצמה חיובית בונה. להיות אדם, להביא את העולם האנושי לידי ביטוי זה שכל העולם הטבעי עובר עיבוד וסידור מחדש. זה טבע אחר, לא טבע עיוור שמתפרץ ללא גבולות.

בהשראתו של המהר"ל ניתן לפתח ולהרחיב את המחלות שאליהן רומזת התורה, וגם אנחנו בכוחנו הדל ננסה לתת כמה דוגמאות. הצרעת העזה ביותר היא הבהרת (יוון, שכל). שימוש לא נכון בשכל זה שאדם חושב שכל האמת רק אצלו ואין מי שמבין יותר ממנו. הוא מוריד הכל אליו.

בהרת זה שהכל בהיר, מה שהאדם לא מבין לא קיים. צרעת נוספת זה ה"שאת" (בבל,נפש) – להיות נישא, להתרומם. זוהי מחלת הגאווה. עיקר תיקון הנפש זה תיקון האגו.

הנביא ישעיהו אומר על נבוכדנצר מלך בבל "ואתה אמרת בלבבך השמים אעלה" "אעלה על במותי עב אדמה לעליון".

הגאוותן חייב להיות בראש, חייב להרגיש כל הזמן את היתרונות שלו ושהוא מעל כלם. אם הוא לא בראש הוא מרגיש סכנה קיומית, הוא נכנס ללחץ. הוא מרגיש צורך להשפיל ולדכא את כלם כדי להיות ראשון. כאשר הוא שם לב שאין לו יתרון על אחרים או שלמישהו יש יתרון יותר ממנו הוא שבור ומרוסק. הגאוותן גם לא מסוגל לקבל ביקורת כי ביקורת זה איום קיומי, זה אומר שהמקום שלו בצמרת מתערער. זה סדק בתדמית הדמיונית המושלמת שלו. זה חוסם את כל היכלת להתקדם באמת. צרעת נוספת זוהי ה"ספחת" (מדי, גוף).

לתקן עולם במלכות שדי

 

שימוש לא נכון בגוף זה ההיגררות אחרי התאוות – תאוות הממון ושאר התאוות הגופניות. האדם מתמכר לחלקים הנמוכים שלו. כדי להרגיש חיות, הוא זקוק כל הזמן לספח לאישיות שלו דברים מבחוץ. הפנים נעשה לא רלוונטי כי לא משנה מיהו האדם באמת – העיקר זוהי ההרגשה והתחושה החיצונית שהאדם יצר לעצמו באמצעים מלאכותיים.

האדם נעשה משועבד ומכור לתחושות הגופניות והוא יעשה הכל כדי לספק לעצמו עינוגים מגוונים וחוויות מרעישות, שיכסו על הריק הפנימי שלו. כל הגודל והעומק של צלם האלוהים שבאדם נעשה משועבד לצדדים הבהמיים. האדם כל הזמן במרדף וסיפוח של דברים חיצוניים מתוך מחשבה שזה מה שיעניק לו שמחה ואושר וישקיט את תאוותו. המעמד החברתי שלו לא מטריד אותו והוא לא חושב שכל האמת אצלו. הוא חולה במחלת התאווה.

למשל: אדם לא קיבל קידום בעבודה, הוא מתוסכל, עצוב, מגיע הביתה פותח חבילת גלידה גדולה ואוכל ללא הפסקה. הוא ציפה לקבל טוב פנימי, הוא ציפה שיעריכו את העבודה שלו. הוא לא הצליח לקבל עונג פנימי אז הוא פונה לתחליפים יותר קלים ומהירים שלא דורשים מאמץ שיספקו לו תחושה חיצונית של עונג. זהו עונג של כמה רגעים שאדם בורח אליו.

במקום לקבל תענוג מהצלחה בעבודה, משכר שמגיע לו בצדק, הוא מקבל תענוג מתאוות אכילה, שתיית אלכוהול או אתרים לא צנועים באינטרנט. כתוצאה מזה החלקים בנפש שגדלים ומתחזקים אלו החלקים החיצוניים והפרזיטים של האדם. האדם מתרגל שזה הפתרון לכל קושי ולכל ציפייה שלא התממשה.

החלקים הטובים הפנימיים – שעובדים כדי להשיג הישגים, שמחפשים חוויות עמוקות יותר ועדינות יותר נחלשים. במסגרת מצומצמת זו לא נוכל להרחיב על דרך התיקון הפנימית של הנגעים, אבל למדנו שהדרך לחיים מאושרים היא להעמיק פנימה, להתחדש, "לתקן עולם במלכות שדי" – תיקון שמתחיל מהתיקון של העולם האישי שלנו.

שבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרצל חג'אג'. בוחר בחיים וממשיך להנציח את בתו שיר הי"ד

השיר של הרצל

הרצל יודע היטב מהו מחיר הטרור: בתו הבכורה שיר חג'אג' נרצחה בדיוק לפני שמונה שנים בירושלים, בעודה בקורס קצינים של יחידה טכנולוגית-מודיעינית מסווגת אליה הגיעה לאחר שהפגינה נחישות ועקשנות לשרת בה. בראיון מיוחד הוא מספר על שיר, על האתגרים והשינויים שליוו אותו מאז הירצחה, וגם על פעילותו בפורום "בוחרים בחיים" ועל מפעלי ההנצחה הרבים והמרגשים לכבודה של שיר הי"ד. בימים בהם הוא נפגש עם שרים וחברי כנסת כדי לסכל את העסקה המתגבשת, הוא אומר: "למשפחות החטופים מותר להפגין ואפילו לשרוף את המדינה למען יקיריהן, אבל המדינה צריכה לשקול דברים אחרת. לצערי השרים כבר השלימו את שחרור מחבלים רוצחים, אני מקווה שחמאס יטרפד את העיסקה ויציל אותנו מעצמנו"

קרא עוד »

שני חיילים מהצפון נפלו בעזה בשבוע שעבר

צה"ל ממשיך לשלם בדם על שיטת הפשיטות הכושלת בצפון רצועת עזה, בעת שיהב הדר הי"ד ואביאל יוסף וויסמן מפוריה עילית נהרגו מקריסת מבנה אליו נכנסו במחנה הפליטים ג'באליה, במרחב שבו מחבלים התארגנו מחדש לאחר שצה"ל נטש את האיזור מספר פעמים במהלך המלחמה. תחקיר צה"ל מעלה חשד למטען או ירי נ"ט של האויב, אולם לא שולל גם פיצוץ אמל"ח צה"לי שהיה עם הכוחות בתוך המבנה

קרא עוד »
מלאכיות העמק - שחקניות כדורשת של קבוצת מגדל העמק ביחד עם הגביע

מקום שני בטורניר כדורשת לקבוצה ממגדל העמק

לא רק חברת מועצה, גם ספורטאית: בן קסוס הובילה את חברותיה לקבוצה לזכייה במקום השני המכובד בטורניר חנוכה שנערך לפני כשבועיים. בשבוע שעבר בן קסוס נפצעה קלות באחד האימונים, אך חזרה לפעילות לאחר כשבועיים של מנוחה. בן קסוס: "יגעת ומצאת, האמיני… חזרתי לפעילות בשבוע שעבר לאחר פציעה קלה!"

קרא עוד »
אלופי היאבקות מעפולה (קרדיט: שי ידין, גורילה גריפ)

חמישה מתאבקים מעפולה זכו במדליות

זהירות, הגורילה: בתחילת החודש נערכה אליפות ישראל הרשמית בענף הלחימה MMA בנתניה. לוחמי המועדון "גורילה גריפ" מעפולה חזרו לביתם עם לא פחות מחמש מדליות זהב ועם מקום מובטח בנבחרת ישראל

קרא עוד »
האיש שחזר מהגיהנום - אילן רגב, אבא של החטופים מיה ואיתי

האיש שחזר מהגיהנום

עם כל הדיבורים על עסקת חטופים חדשה, חזרנו לעסקת החטופים הקודמת למקרה יוצא דופן בו נחטפו אח ואחות שהיו יחד במסיבת הנובה – מיה ואיתי רגב, שנחטפו יחד וגם השתחררו בהפרש של ארבעה ימים בסבב העיסקה הראשונה בסוף 2023. אילן רגב (56), משחזר: "זה גיהנום שאני לא מאחל לאף אחד. צריך להחזיר את יתר החטופים בכל מחיר – המדינה תדע לטפל בכל המחבלים שהיא תשחרר אחר כך"

קרא עוד »
Scroll to Top