המדינה ממשיכה לנסות ולקדם את הקמתו של שדה תעופה הרסני בעמק יזרעאל, למרות שעדיין אין החלטה רשמית על כך: ביום שני השבוע התקיימה במועצה פגישה עם צוות התכנון של חברת 'נתיבי ישראל' – האחראית על תכנון שדה התעופה המשלים של מדינת ישראל.
בפגישה השתתפו מהנדסי צוות התכנון של חברת 'נתיבי ישראל' לתכנון שדה התעופה בראשות אמיר סיטבון, סמנכ"ל חברת 'נתיבי ישראל', גורמי מועצה בהובלת ראשת המועצה, יושבי ראש של האגודות החקלאיות ביישובי המועצה, נציגי רשות ניקוז ונחלים קישון, מרכז חקלאי העמק ועוד.
במהלך הפגישה, ראש צוות התכנון של 'נתיבי ישראל' הציג תוכניות להסטה וביטול של מאגרי מים בעמק, ש"יפריעו" לדרכי הגישה שאמורות להוביל לשדה המתוכנן. הצוות ביקש את שיתוף הפעולה של האגודות החקלאיות ביישובים, בהעברת מידע מדויק בנושא.
כחלק מהתוכנית לקידום השדה, הוצגו על ידם תוכניות להסטת נחלים, כך שיזרמו ללא ניקוז ובניגוד לתוכנית מתאר ארצית אחרת, המקודמת בימים אלה.
עשרות תושבות ותושבים מטעם מטה המאבק האזרחי הגיעו לבית המועצה בקריאה לאנשי חברת 'נתיבי ישראל' שלא להקים את השדה בעמק, בשל המשמעויות ההרסניות והאסון שהדבר ימיט על העמק והאזור כולו, בה בעת, שרשויות הדרום משוועות להקמתו שם.
ראשת המועצה, עו"ד שלומית שיחור רייכמן, אמרה במהלך הדיון שחברת 'נתיבי ישראל' מסרבת לעצור את תכנון השדה בעמק ולבחון את השפעותיו ההרסניות על הביטחון ובטיחות התושבים והתושבות בעמק, הבריאות, החקלאות, הסביבה, מוסדות החינוך באזור, השטחים הפתוחים, הניקוז, מאגרי מים ועוד ועוד.
בנוסף, התהליכים המתבצעים לאורך השנים אינם מתנהלים בשקיפות כלפי המועצה והעמק ולא מועבר כל המידע וזאת, בניגוד לכללי מינהל תקין.
בסיום הישיבה, הוחלט על הקמת פורום בהובלת המועצה, של כל האגודות החקלאיות סביב השטח בו מתוכנן השדה. זאת, לבחינת ההשפעה על סגירה והסטה של המאגרים וההשלכות הצפויות מתכנון השדה בעמק.
סוכם כי חברת 'יובלי העמק', רשות ניקוז ונחלים קישון ומפעלי העמק יתכללו מסמך משמעויות בנושא המים, לרבות מאגרים, ניקוז, נתיבי נדידת הציפורים והשפעה על השטחים הפתוחים.
רייכמן: "המועצה בראשותי פועלת בכל מישור אפשרי פוליטי, אזורי ומקצועי כדי לבטל את האיוולת שנקראת שדה תעופה ברמת דוד ופועלת בשיתוף פעולה מלא גם עם שותפינו באגודות החקלאיות ועם מטה המאבק האזרחי.
"לא ניתן להרוס את העמק שלנו – חבל הארץ הכפרי, אסם התבואה של המדינה! אנו פועלים בשילוב כוחות עם ראשי רשויות רבים מצפון ומדרום, הקמת השדה בעמק יזרעאל יהווה בכייה לדורות, בעוד שהמיקום הנכון והמתבקש הוא הקמתו בנבטים, וחיזוק הדרום.
"אנו מברכים ומברכות את כל מי שטרחו והגיעו לפגישה בבית המועצה, הן ממטה המאבק האזרחי והן מנציגויות האגודות החקלאיות של היישובים. כוחנו באחדותנו ויחד נצליח!".
רייכמן וגרינבלום נפגשו עם השרה עידית סילמן בעניין שדה התעופה
באותו עניין, השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, נפגשה השבוע עם רייכמן ועם ראש מועצת קריית טבעון, עידו גרינבלום. הפגישה נערכה וירטואלית באמצעות זום.
במסגרת פגישתם, שנערכה בהשתתפות הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה, דנו המשתתפים בסעיפים 77-78, אשר עתידים להשית מגבלות חמורות על החי והצומח באזור הצפון.
בפגישתם, הביעה השרה תמיכה בהתנגדותן של רשויות הצפון להקמת שדה תעופה בעמק, להרס הסביבתי והחקלאי.
פגישה זו הינה המשכה של חוות דעת שהוציא בחודש האחרון המשרד להגנת הסביבה בנושא, שקבע באופן חד משמעי כי הקמת תשתית אסטרטגית בעמק תפגע אנושות בחי, בצומח, במקורות המים ובענף החקלאות. מעבר לפגיעה "בביטחון התזונתי" של המדינה, המשרד קבע כי תהליך התכנון לא התקיים בצורה תקינה.
רייכמן, בעקבות הפגישה עם השרה סילמן: "בעידן שאחרי השבעה באוקטובר, הדרגים המקצועיים במשרדי ממשלה חייבים לצאת מהקונספציה בה הם נמצאים: שדה תעופה לא יקום בעמק יזרעאל. כל גורמי המקצוע מצביעים על כך שלשדה כזה השלכות הרסניות על התושבות והתושבים, על הסביבה ועל החקלאות הקריטיים לביטחונה התזונתי של המדינה כולה. אנחנו מודים לשרה סילמן על תמיכתה במאבקנו".
גרינבלום גם הביע סיפוק מן הפגישה: "אני מודה לצוות המקצועי של המשרד להגנת הסביבה ולשרה עידית סילמן על הגיבוי והתמיכה בעמדה הברורה – שדה בעמק יזרעאל הוא הרסני לסביבה בפרט ולמדינת ישראל בכלל".